۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دانگ فنگ KC یا KX؟

image2

دانگ فنگ سری KC و سری KX

دانگ فنگ KC یا KX؟ دانگ فنگ Dongfeng برندی شناخته شده از کشور چین است که در صنعت طراحی و ساخت کشنده و کامیون‌های سنگین فعالیت دارد. در حال حاضر این برند مطرح سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی را به دست آورده است. در کشور ما ایران نیز خودروهای این برند در عملیات مربوط به ساخت و ساز، معدن و حمل و نقل در مسافت‌های طولانی به کار گرفته می‌شوند. در این مطلب قصد داریم به معرفی دو محصول برتر این برند و مقایسه کشنده دانگ فنگ KC یا KX؟ بپردازیم.

معرفی دانگ فنگ سری KX

کشنده دانگ فنگ سری KX یکی از بهترین محصولات شرکت دانگ فنگ است که بهترین کامیون برای حمل بارهای سنگین محسوب می‌شود. از مهمترین ویژگی‌های این ماشین سنگین کیفیت در ساخت آن است که در حال حاضر با استانداردهای روز اروپا برابری می‌کند. سری KX نسل جدیدی از کامیون‌های جاده‌ای است که مختص حمل و نقل بارهای سنگین طراحی شده و توسعه یافته است.

ویژگی‌های ظاهری دانگ فنگ سری KX

این سری از کامیون‌های دانگ فنگ دارای کابین با سقفی بلند است که به مکانی مناسب برای استراحت راننده تبدیل شده است. کابین این ماشین نسبت به سری KC دارای فضای بیشتری است. در گذشته برای طراحی شیشه جلوی ماشین‌های سنگین از متریالی معمولی به صورت شیشه تخت استفاده می‌کردند. این شیشه‌ها باعث می‌شدند تا چشم راننده در طولانی مدت اذیت شود.

شیشه جلوی این کشنده سنگین به شکلی طراحی شده که نه تنها چشم راننده خسته نمی‌شود، بلکه دید مطلوبی نیز نسبت به محیط خواهد داشت. طراحی آینه‌ها نیز به گونه‌ای است که نقاط کور در آن‌ها کاهش پیدا کرده و شخص دید بهتری به عقب و اطراف خود دارد.

کابین دانگ فنگ سری KX

در آزمایش تصادف منطبق با ECE اروپا و قوانین ایمنی VVFS سوئد که شامل سخت‌ترین مقررات می‌شود، این کامیون سربلند بیرون آمده است. بر این اساس می‌توانیم به طراحی و ساخت کابین این ماشین بر اساس استانداردهای روز اروپا اطمینان کنیم.

کابین به صورت دو نفره طراحی شده و همان‌طور که اشاره کردیم سقف این کابین بلند است. صندلی راننده قابلیت تنظیم داشته و تغییر وضعیت کابین نیز توسط نیروی برق انجام می‌شود. درون کابین سیستم تهویه مطبوع وجود دارد که عملکرد آن به صورت اتوماتیک است. از دیگر ویژگی‌های این کامیون باید به سیستم گرم‌کن برقی آیینه عقب، تنظیم اتوماتیک چراغ‌های جلوی ماشین، کیسه هوا، سیستم اتوماتیک پنجره‌ها، قفل مرکزی و… اشاره کنیم.

دانگ فنگ KC یا KX؟

سیستم دنده دانگ فنگ سری KX

این ماشین سنگین به ۱۶ دنده مجهز شده که چهارده عدد از این دنده‌ها در قسمت جلو و دو دنده در بخش عقب کامیون قرار دارد. گیربکس کمکی عقب به سبب گشتاور خروجی برابر با ۲۰۰۰ نیوتن متر عملکرد دارد. یکی از مهمترین ویژگی‌های این بخش دانگ فنگ سری KX مکانیزمی است که توسط آن دنده به راحتی تعویض می‌شود. این سیستم باعث شده تا این مکانیزم با دقت بالا و به صورت کنترل شده به تعویض دنده منجر شود.

صفحه کلاچ دانگ فنگ سری KX

بیشتر خودروهای سنگین تولید شده از کمپانی‌های چینی به صفحه کلاچ آلمانی مجهز شده‌اند. این صفحات به صورت تک صفحه‌ای طراحی شده و با سیستم هیدرولیک کار می‌کنند. ترمزهای کمکی این کشنده نیز از نوع اگزوز و ترمز موتوری دو حالته هستند.

موتور دانگ فنگ سری KX

یکی از قوی‌ترین موتورهای تعبیه شده در خودروهای سنگین، به موتور این کشنده مربوط است. حداکثر توان اسب بخار این ماشین برابر با ۴۸۰ است که به معنای ۱۹۰۰ دور موتور بر دقیقه است. موتورهای پیستونی خطی به صورت ۴ سیلندری به بالا طراحی و ساخته می‌شوند. موتور این کامیون نیز پیشرانه‌ای مجهز به ۶ سیلندر سیزده لیتری است. تزریق سوخت به این موتور توسط سوزن انژکتور و کنترل سیستم کامپیوتری مرکزی ماشین انجام می‌شود. این موتور به سیستم اینترکولر مجهز شده که عملکرد آن به وسیله یک فن الکتریکی تقویت می‌شود. همچنین رادیاتوری که برای خنک کردن موتور تعبیه شده نیز از ظرفیت قابل توجهی برخوردار است.

سیستم دنده دانگ فنگ سری KX

سیستم دنده و تعویض آن در این ماشین سنگین به صورت یکپارچه طراحی شده است. از مهمترین ویژگی‌های این سیستم کنترل وضعیت گیربکس به وسیله یک فناوری کامپیوتری است. این قابلیت باعث می‌شود تا دنده هنگام تعویض به خوبی کنترل شده و تغییر موقعیت دهد. در واقع سیستم دنده این کامیون اتوماتیک بوده و شما می‌توانید به دو حالت دستی و اتوماتیک دنده را تعویض کنید.

معرفی دانگ فنگ سری KC

دانگ فنگ سری KC به یک شاسی محکم با قدرتی فوق‌العاده مجهز شده که می‌توان آن را در گروه کشنده‌های سنگین رده بالا قرار داد. بهترین انتخاب برای ساخت و سازهای سنگین و عملیات خارج از جاده، کشنده دانگ فنگ سری KC است.

ویژگی‌های دانگ فنگ سری KC

مهمترین ویژگی این کامیون؛ قابلیت سازگاری و انعطاف‌پذیری آن است که می‌توان در بخش‌های مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال شما می‌توانید از قابلیت‌های این کشنده در فعالیت‌های بزرگی مانند امور سنگین ساختمانی یا معدن بهره‌مند شوید. معمولا ماشین‌های سنگین وظایف سنگین‌تری نسبت به خودروهای سبک دارند. به همین جهت از کامیون دانگ فنگ سری KC در حمل و نقل جاده‌ای و عملیات ساخت و گسترش بزرگراه‌ها استفاده می‌شود.

داشبورد دانگ فنگ سری KX

این ماشین سنگین از ابزار و تجهیزات قابل توجهی در بخش داخلی کابین برخوردار است. داشبورد این کشنده به شکلی طراحی شده که شیب آن باعث ایجاد زاویه دید بهتری برای راننده شده است. این داشبورد منحنی شکل دسترسی شخص به تجهیزات و کنترل آن‌ها را آسان‌تر کرده است.

کارکرد موتور دانگ فنگ سری KC

موتور این ماشین سنگین ۶ سیلندر بوده و از قدرت بالایی برخوردار است. همچنین این موتور توانایی قابل توجهی در ذخیره انرژی دارد و به همین سبب کشنده هنگام حرکت می‌تواند از بالاترین شدت سرعت برای حمل و نقل و جابجایی استفاده کند.

از مهمترین ویژگی‌های موتور این کشنده سنگین باید به میزان کم آلایندگی و بهره‌وری در میزان سوخت مصرفی اشاره کرد. مکانیزم این موتور به شکلی طراحی شده که تناسب مطلوبی بین قدرت موتور و موارد ذکر شده ایجاد می‌کند. در موقعیت‌هایی که موتور با کاهش دما روبرو می‌شود، در عملکرد موتور اختلالی ایجاد نشده و تا منفی ۳۵ درجه سانتی‌گراد نیز می‌تواند کار خود را شروع کند.

عملکرد ماشین سنگین دانگ فنگ

یکی از عوامل مؤثر در کارکرد بهینه ماشین‌های سنگین، نوع گیربکس و عملکرد آن است. این ماشین به گیربکس ۱۶ سرعته مجهز شده که حداکثر خروجی گشتاور در آن به ۱۷۴۰ نیوتن متر می‌رسد. قابلیت گیربکس، مصرف سوخت کم، قدرت موتور، عملکرد چرخ‌دنده‌ها و… همگی در سازگاری این ماشین برای عملیات خارج جاده‌ای نقش دارند. دانگ فنگ سری KC و KX 

کابین دانگ فنگ سری KX

این ماشین سنگین برخلاف وزن سبکی که دارد از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. کابین دانگ فنگ از جنس فولاد جوش داده شده و به صورت شیب‌دار طراحی شده است. کابین به شکلی طراحی شده که هنگام تغییر موقعیت از سیستم هیدرولیک استفاده می‌کند. همچنین باید به سیستم تعلیق مکانیکی کابین نیز اشاره کنیم.

از دیگر ویژگی‌های این ماشین سنگین صندلی راننده است که قابلیت تنظیم دارد. در فضای داخلی کابین سیستم تهویه مطبوع تعبیه شده و در طولانی مدت شرایط مناسبی را برای راننده فراهم می‌کند. باز و بسته کردن پنجره‌های ماشین نیز به صورت برقی انجام می‌شود.

جدول مقایسه دانگ فنگ سری KC با سری KX

دانگ فنگ KC یا KX؟ از مهمترین ویژگی‌های ماشین سنگین KX از برند چینی دانگ فنگ باید به سیستم تعلیق هوا، ترمز دیسکی، سیستم ماهواره‌ای سازگار با فناوری GPS و… نیز اشاره کنیم. توجه داشته باشید که بعضی از قابلیت‌های کشنده سری KX برای خریداران ایرانی غیرفعال یا حذف شده است. سیستم سردکن صندلی راننده، سیستم هشدار کاهش فاصله، کیسه هوا، سیستم‌های ASR، AEB و… از جمله این امکانات حذف شده هستند.

دانگ فنگ KC یا KX؟ این دو کشنده چینی با موتور دیزلی ۶ سیلندری است که در کنار مشخصات محورهای عقب و جلو می‌توانیم به وجه تشابه آن‌ها اشاره کنیم. در نگاه کلی متوجه می‌شویم که دانگ فنگ سری KX به مراتب ماشینی مجهزتر با قابلیت‌های بیشتر است. مهمترین اصل در بررسی عملکرد یک کامیون سنگین، قدرت موتور، میزان گشتاور و حداکثر میزان سرعت آن است. در این بررسی و مقایسه ما شاهد رتبه بالاتری از سری KX نسبت به سری KC هستیم.

دانگ فنگ KC یا KX؟

مشخصاتسری KCسری KX
مدل کشندهDFL3250AWDFH4250
مدل موتورISLe340 50ISZ480 50
حداکثر میزان سرعت۹۰ کیلومتر بر ساعت۱۲۰ کیلومتر بر ساعت
نوع موتورموتور دیزل ۶ سیلندری مجهز به توربو شارژ و سیستم خنک‌کننده موتورموتور دیزل ۶ سیلندری مجهز به توربو شارژ و سیستم خنک‌کننده موتور
قدرت موتور۲۵۰ کیلووات برابر با ۳۴۰ اسب بخار۳۵۸ کیلووات برابر با ۴۸۰ اسب بخار
حداکثر میزان گشتاور۱۵۰۰ نیوتن متر۲۳۰۰ نیوتن متر
میزان مصرف سوختبالاتر از ۱۹۰ گرمبالاتر از ۱۹۰ گرم
جابجایی موتور۸ تا ۹ لیتر۱۳ لیتر
محور جلو۷۷
محور عقب۲×۱۳۲×۱۳
ساختار کلی محور۴×۶۴×۶
فاصله بین دو محور۳۵۰۰ میلی‌متر + ۱۴۵۰ میلی‌متر۳۳۰۰ میلی‌متر + ۱۳۵۰ میلی‌متر

نتیجه گیری و جمع بندی دانگ فنگ KC یا KX؟

دانگ فنگ KC یا KX در مقایسه کشنده‌های چینی، نمی‌توان آن‌ها را هم‌تراز تولیدکنندگان اروپایی قرار داد. با این حال نباید کیفیت ساخت، تجهیزات داخلی، قابلیت‌های ویژه و قدرتمندی این ماشین‌ها را نادیده گرفت. برند دانگ فنگ تلاش کرده است تا با پیروی از استانداردهای روز اروپا محصولات خود را با عملکردی قوی وارد بازار داخلی و بین‌المللی کند. دانگ فنگ قدرت موتور محصولات خود را برای طی مسافت‌های طولانی تا ۱۰۰ هزار کیلومتر تخمین زده است. با این حال مقایسه دانگ فنگ KC یا KX نشان می‌دهد نحوه استفاده از کامیون و مراقبت از آن در حمل‌ونقل‌های طولانی و عملیات سنگین برای حفظ طول عمر ماشین، اهمیت بسیاری دارد.

نظر خودتون رو با ما در میان بگذارید، دانگ فنگ KC یا KX؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *