۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

ولوو سوسماری؛ مشخصات فنی و نمای داخلی

«همه ما ماشین‌های سنگین و به اصطلاح کامیون را در جاده‌ها زیاد دیده‌ایم؛ مدل‌های قدیمی و مدل‌های جدید. راننده‌هایی که با این ماشین‌ها زندگی کردند و کلی خاطره دارند. یکی از این راننده‌ها پدر خودم، که همیشه از سفرهایی که رفته و خاطراتی که با کامیون‌های مختلف داشته برای ما تعریف می‌کند و کلی سرذوق می‌آید.»

ولوو سوسماری

توضیحاتی درباره شرکت ولوو


ماشین‌های سنگین از گذشته تا به حال در کار حمل و نقل و ترانزیت جاده‌ای نقش بسزایی داشته‌اند و سهم بزرگی از حمل و نقل کالاها در کشور؛ از بنادر و مرزها گرفته تا جابجایی در داخل کشور، به عهدۀ این کامیون‌ها و رانندگان آن‌ها بوده است.

از این میان، کامیون‌های «ولوو» (Volvo) که سازندۀ آن‌ها شرکت بزرگ و معروف سوئدی «ولوو» است، در سراسر جهان شناخته شده هستند. شرکت ولوو تولیدات گوناگونی دارد؛ از جمله ولوو سوسماری، کامیون، اتوبوس، موتورهای دیزل، تجهیزات سنگین و حتی تجهیزات دریایی و فضایی. شرکت ولوو در سال ۱۹۲۷ به عنوان یک شرکت خودروسازی در شهر گوتنبرگ کار خود را آغاز کرد.

این شرکت در دو بخش تولید خودروهای سبک و سنگین فعال بود، تا اینکه در سال ۱۹۹۹ بخش تولید خودروهای سبک را به شرکت آمریکایی «فورد» واگذار کرد که شرکت فورد نیز این بخش را در سال ۲۰۱۰ به شرکت چینی «جیلی» سپرد. به همین دلیل در حال حاضر، شرکت خودروسازی ولوو تنها در زمینۀ تولیدات خودروهای سنگین؛ کامیون و اتوبوس، فعال است.

ولوو N88 یا ولوو سوسماری

ولوو N88 یا «ولوو سوسماری» جانشین بر حق ولوو تایتان در سال ۱۹۶۵ به بازار معرفی شد و یه یکی از شناخته‌شده‌ترین مدل‌های کامیون و ماشین سنگین در تاریخ حمل و نقل تبدیل گردید؛ ‌به طوری که معیاری برای سنجش سایر کامیون‌ها و الگویی برای ساخت ۴۰ هزار دستگاه دیگر شد. نیمی از کامیون‌های موجود در آن زمان ولوو سوسماری بودند که همان N88 معروف باشد (N حرف اختصار نرمال، کنترل نرمال).

این کامیون ولووی قدرتمند در حالی که در دو مدل ولوو سوسماری تک و جفت، در حمل و نقل جاده‌ای حضور فعالی داشت، در بسیاری از کارگاه‌ها و سایت‌های ساختمانی و عمرانی و همچنین در پروژه‌های مراتع و جنگلی و صادرات و ترانزیت نیز ایفای نقش می‌کرد.

مشخصات فنی ولوو سوسماری

ولوو مدل N88، به نسبت مدل‌های قبلی دارای یک موتور قوی‌تر و گیربکس ۸ دنده بود و همچنین سیستم تعلیق و شاسی آن نیز بهبود پیدا کرده بود. در برخی نیز سیستم مبدل گشتاور به منظور ایفای نقش‌های ویژه در حمل و نقل فوق سنگین تعبیه شد. ولوو N88 یا همان ولوو سوسماری، کابین یا همان اتاق ولوو تایتان را حفظ کرد، در صورتی که از نظر قدرت موتور و گیربکس از مدل قبلی خود پیشرفته‌تر بود و یک سری ویژگی‌های مدل آینده ولوو یعنی F88 را نیز دارا بود. همان طور که گفتیم؛ ویژگی‌هایی شامل موتوری جدید، گیربکس ۸ دنده و شاسی و سیستم تعلیق پیشرفته.

نوعقدرتجانشین‌سازیموتورسالمدل
موتور دیزلی۲۰۰اسب‌بخار (149 kW)۹,۶۰۲ cc (585.9 cu in)Volvo‌ D100:16 سوپاپ بالا۱۹۶۵-۱۹۷۳N88ولوو سوسماری

گفتنی است که ولوو سوسماری به عنوان «ده چرخ» معروف است و ظرفیت بار آن ۱۶ تن است که در برخی موارد تا ۲۵ تن نیز امکان بارگیری دارد. این ولووی جذاب با دو مدل ولوو سوسماری تک و جفت که در آن زمان با استانداردهای بالا تولید می‌شد، ۴ چرخ در عقب دارد که به هنگام حمل بار با اهرمی پایین آمده و در غیر اینصورت، آن چهار چرخ بالا قرار می‌گیرد.

تعداد ۸ دندۀ آن در دو ردیف یا دو سری بر روی جعبه دنده یا گیربکس قرار می‌گیرد و سیستم انتقال قدرت و قطعات شاسی از بزرگترین مزایای این نوع کامیون هستند.

با داشتن موتور D 100 و قدرت 200 اسب بخار تولید این مدل ولوو پرطرفدار تا سال ۱۹۷۳ ادامه پیدا کرد و نمونه‌های بسیاری نیز به ایران آمد. البته شرکت «رنا» به عنوان نماینده Volvo مونتاژ محصولات آن را به عهده داشت که هم اکنون خدمات پس از فروش شرکت سایپا دیزل را ارائه می‌دهد.

3

مشخصات ظاهری ولوو سوسماری


اواخر دهه ۱۹۶۰ و دهۀ ۱۹۷۰ زمان پیشرفت صنعت کامیون‌سازی در اروپا بود و در این میان، وولو پیشگام بود که کامیون‌های خود را مجهز به سیستم توربو شارژ کرد؛ کامیون‌های جدید با قدرت اسب‌بخار بالاتر و در نتیجه سرعت بیشتر. در این دهه در روند طراحی کامیون‌ها نیز تغییراتی نفسگیر ایجاد شد. قبل از این زمان کامیون‌های تایتان با تغییرات کمتری تبدیل به کامیون‌های N86 و N88 شده بودند.

کامیون‌های سری N که با وزن سبک خود و مقاومت بالای خود برای انجام هر کاری هم اقتصادی بودند و هم پرطرفدار، به کامیونی جهانی تبدیل شدند. مدل طراحی خارجی و توی ولوو سوسماری، خود زمینه‌ساز ساخت کامیون‌های سری N جدید گردید که پایه و شروع ساختار کامیون‌های مدرن و امروزی است.

در ایران بیشتر کامیون‌ها و کشنده‌های اروپایی به چشم می‌خورد که به نسبت کامیون‌ها و کشنده‌های آمریکایی، کابین کوتاه‌تر و کوچک‌تری دارند. در میان کامیون‌های اروپایی موجود؛ ولوو، بنز و اسکانیا، دو برند ولوو و اسکانیا موتور پر سرعت‌تر با پیشرانۀ بالاتری دارند که همین موضوع باعث شده تا موتورهای این دو برند نسبت به موتور بنز، استهلاک بیشتری داشته باشند.

برعکس کشورهای آمریکای شمالی که کامیون‌های دماغه‌دار طرفداران بیشتری دارد، در حال حاضر اکثر کامیون‌های موجود در ایران از انواع کامیون‌های بی‌دماغه هستند. کامیون‌های دماغه‌دار کابین‌های بزرگتر و راحت‌تری دارند و البته مصرف سوخت بیشتری.‌

ولوو سوسماری از انواع کامیون‌های دماغه‌دار محسوب می‌شود که در کشورهای آمریکایی طرفداران بیشتری دارد، اما کابین آن خیلی بزرگ یا بلند نیست و کابینی کوچک‌تر و کوتاه‌تر دارد. این کامیون‌های پر قدرت و مقاوم راه را برای سری جدید N باز کردند؛ کامیون‌های N10 و . N12

ولوو سوسماری

نتیجه گیری و جمع بندی


شرایط آب و هوایی و نوع اقتصاد سوئد در زمانی که وولو (Volvo) شکل گرفت باعث شد، محصولات و تولیدات این شرکت، علی‌الخصوص ولوو سری N و به‌ویژه وولو سوسماری (N88) تبدیل به یکی از مقاوم‌ترین و قدرتمندترین کامیون‌های جهان شود. تا جایی که در ایالات متحده آمریکا نیز کامیون‌های ولوو این سری مشتریان بسیاری پیدا کرد و در نهایت نیز شرکت ماک به شرکت ولوو واگذار شد. فضای کافی کابین و ایمنی توی ولوو سوسماری‌ نیز از دیگر مواردی بود در ارتقاء جایگاه آن سهم زیادی داشت.

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: معرفی انواع قطعات یدکی ولوو | مجله خودروی سنگین | اتوبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *