۱ خرداد ۱۴۰۳

بررسی ۰ تا ۱۰۰ انواع تریلی ماک + قیمت

image1 4

کامیون‌ها به عنوان پرفروش‌ترین خودروهای حمل و نقل در جهان شناخته می‌شوند. چرا که به‌ واسطه اندازه مناسب و طراحی کاربردی طیف گوناگونی دارند و وقتی صحبت حمل و نقل وسایل سنگین به میان می‌آید، تریلی ماک راه چاره می‌شود. از برف و بوران گرفته تا گردباد و ریزش سنگ، تریلی‌های ماک به خوبی می‌توانند هر محیطی را تحمل کنند. هدف و شعار شرکت ماک آن است که به گونه‌ای وسایل نقلیه خود را طراحی کرده و بسازد، تا بتواند موفقیت تجارت شما را تضمین نماید. وقتی شما به موفقیت دست پیدا کنید، یعنی آن‌ها هم موفق شده‌اند! در این محتوا قصد داریم تا شما را با تریلی ماک و انواع آن معرفی کنیم.

با شرکت ماک آشنا شوید

در سال ۱۹۰۰ شرکت ماک کار خود را در آمریکای شمالی آغاز کرد. ساخت انواع ماشین‌های سنگین و نیمه‌سنگین در کارخانه‌های این شرکت آغاز شد. فروش و پشتیبانی آن‌ها اکنون در ۳۰ کشور جهان صورت می‌گیرد. ماک بخشی از گروه ولوو است، یکی بزرگ‌ترین تولید کنندگان خودروهای سنگین دیزلی، گاز طبیعی و الکتریکی! شرکت ماک در ابتدا که توسط برادران ماک در بروکلین تأسیس شد، به تولید انواع وسایل نقلیه بزرگ و سنگین پرداخت. از کامیون‌های باربری گرفته تا انواع اتوبوس‌های معمولی و برقی، امّا در حال حاضر تمرکز خود را تنها در زمینه تولید کامیون و تریلی ماک گذاشته است.

شاید جالب باشد بدانید که در ۱۹۹۰ ابتدا شرکت فرانسوی رنو سهام ماک را خرید، امّا در سال ۲۰۰۱ تمامی سهامی رنو تراکس توسط ولوو خریداری شد. و حالا ماک، یکی از زیربخش‌های بزرگ شرکت سوئدی ولوو است. دفتر مرکزی آن‌ها نیز از بروکلین به گرینزبورو در کارولینای شمالی منتقل گردید. اگر دقت کرده باشید، نماد این شرکت تجاری صنایع سنگین، سگ بولداگ است که در اشکال مختلف بر روی کاپوت یا درهای کامیون و تریلی ماک نقش گرفته.

هر بخش از کامیون‌های سنگین و تریلی ماک در کارخانه‌های مختلفی تهیه و تولید می‌شود. خودروهای سنگین کلاس ۸ ماک که برای بازار آمریکای شمالی تولید می‌شوند، در کارخانه Mack Lehigh Valley Operations در مکانگی پنسیلوانیا مونتاژ می‌گردد. خودروهای کلاس ۶ و۷ ماک در کارخانه ماک قرار گرفته در رونوک ایالت ویرجینیا ساخته شده‌اند. موتورها، سیستم انتقال قدرت و محورهای عقب در نیروگاه انتقال قدرت در کارخانه واقع در هیگرزتاون ایالت مریلند تولید می‌شوند.

اما مواردی

جالب است بدانید، وسایل لازم برای ساخت کابین راننده در بریزبن استرالیا تولید می‌شود و سپس برای سر هم بندی قطعات، تمامی آن‌ها به کاراکاس حمل می‌شوند.

شرکت ماک بین سال‌های ۱۹۰۵ تا ۱۹۳۰ به ساخت ماشین‌های راه آهن و لوکوموتیو نیز مشغول بود. حتی در طول جنگ جهانی دوم نیز بیش از ۳۵۰۰۰ کامیون سنگین نظامی ساخت که بیشتر آن‌ها برای صادرات بود. سری EH یک طرح تجاری ۵ تنی بود که برای ارائه خدمات سربازی مناسب بود. مدل‌های EHU و مدل‌های نیمه تراکتور EHT همگی به اروپا منتقل شدند. می‌توان گفت بیش از ۲۴۰۰ عدد از این مدل‌ها در سال ۱۹۴۲ ساخته شدند.

این تاریخچه صرفاً برای آن است که با تجربه طولانی این شرکت بیشتر آشنا شوید.

موتورهای ساخت شرکت ماک

همان طور که اشاره کردیم، شرکت ماک در حال حاضر بر ساخت کامیون و تریلی ماک تمرکز می‌کند. امّا اجازه دهید مختصری به موتورهای تولید شده توسط این شرکت بپردازیم. در ابتدا ماک به ساخت موتورهای ۴ و ۶ بنزینی می‌پرداخت که تا سال ۱۹۱۶ ادامه یافت. پس از آن به ساخت موتورهای سه دیزل I6 روی آورد. استفاده کردن از موتورهای تولیدکنندگان دیگر اغلب اختیاری بودند و طی سال‌ها توسط کاترپیلار، کامینز، کرایسلر، دیترویت دیزل، هرکول، اسکانیا و اوکا عرضه می‌شدند.

image2 3

ماک از سال ۱۹۳۸ ساخت موتورهای دیزلی را آغاز کرد. در ۱۹۵۷ مدل‌های END و توربوشارژر ENDT 673 معرفی شدند. این محصولات به قدری موفق بودند که بیش از ۳۰ سال تولید آن‌ها ادامه یافت.

در اوایل دهه ۱۹۶۰، والتر می، معاون اجرایی محصول و مهندس مقر Mack Trucks در پنسیلوانیا تحقیق‌های خود را برای توسعه یک موتور با گشتاور بالا آغاز کرد. در سال ۱۹۶۶ بود ساخت موتورهای جدید آغاز شد و در ۱۹۷۰ مدل V8 و در سال ۱۹۷۳ سری‌های ۳۰۰ به بازار عرضه شدند. با این تغییرات کامیون و تریلی ماک با کلاس ۸ با ۱۰ دنده بیشتر و ۱۸۰۰-۲۱۰۰R.P.M معرفی شدند.

در سال ۲۰۱۴ سه سری موتور جدید را معرفی نمود:

۱۱ لیتر Mp7، ۱۳ لیتر MP8 و ۱۶ لیتر Mp10  با قدرت ۳۲۵ اسب بخار (۲۴۲ کیلو وات) تا ۶۰۵ اسب بخار (۴۵۱ کیلو وات) و ۱۲۰۰ پوند (۱۶۲۷ نیوتن‌متر) تا ۲۰۶۰ پوند (۲۷۹۳ نیوتن‌متر) .

تریلی ماک در ایران و چگونگی ورود آن

آمدن کامیون و تریلی ماک به ایران برمی‌گردد به دهه‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ میلادی. همچنان می‌توان مدل‌های سال ۱۹۴۱ را در جاده‌های کشور دید. ماک پس از ۱۳۵۹ به تعداد کمی به ایران وارد گردید. در آن ابتدای حضورش در کشور در کنار کامیون‌های مانند «بوزینگ»، «گرام» و «ماگیروس» خودنمایی می‌کرد. این مسئله به جنگ جهانی باز می‌گردد و با پایان یافتن جنگ تعداد آن‌ها باز هم رو به افزایش بود. با مهندسی و قطعات حرفه‌ای، به‌ سرعت توانسته به بالاترین رتبه در کشور ایران دست پیدا کند. ماک‌های زیر قرمز از آن دسته تریلی ماک‌هایی بودند که در ایران محبوبیت بالایی پیدا کردن. وجود شاسی، اکسل و پوسته دیفراسیل و باک قرمزشان از ویژگی‌های این دسته از کامیون‌ها بود.

تریلی ماک
Mack Truck

در ۱۹۹۰ تعدادی تریلی ماک بی‌دماغ از کانادا وارد ایران گردید. این دسته از کامیون‌ها موتوری با قدرت ۳۶۰ اسب بخار و گیبرکس‌های فولر ۹ دنده داشتند

شرکت ایران کاوه و تولید ماک در ایران

شروع تولید تریلی ماک در ایران از شرکت ایران کاوه آغاز شد. این شرکت جهت تولید کامیون‌های ماک R600 کابین‌هایی ساده‌تر ایجاد نمود تا هزینه ساخت آن کاهش یابد. با اینکه ظاهر کابین تخم مرغی نیست منتهی فضای داخلی آن بیشتر است. در ابتدا کامیون و تریلی ماک ایران کاوه تنها به صورت تک کابین تولید و عرضه می‌شد، منتها با توجه به نیاز خریداران، تولید ماک ایران کاوه به صورت دو کابینه آغاز گردید.

انواع تریلی ماک

کامیون و تریلی ماک به صورت دماغ‌دار و بی‌دماغ تولید می‌شد. اغلب آن‌ها تک کابین بودند که با تغییرات خود کاربران به دو کابینه تبدیل می‌شدند. همان طور که اشاره کردیم، شرکت ماک در زمینه خودروهای سنگین مخصوص جنگ مهارت پیدا کرده بود. حضور در جنگ جهانی دوم و بعد از آن باعث شده بود تا بتواند تجربه خوبی در این زمینه بدست آورد. به این ترتیب، ماک جنگی ساده و ماک جنگی تخم مرغی از سری‌هایی بودند که به ایران نیز وارد شدند. ماک جنگی ساده تنها یک کابین ساده همراه با گلگیرهای مشابه سری A و E را دارد. ماک جنگی تخم مرغی از سری B الهام گرفته است و دارای کابین و گلگیرهای تخم مرغی است.

image4 2

ماک تریلی کمرشکن

تریلی ماک کمرشکن از آنجایی که می‌توانند بار بالایی را تحمل کنند. این آستانه‌ی بالای تحمل و قدرت باعث شده تا برای حمل محموله‌های بزرگ و سنگین از آن‌ها استفاده شود. کمرشکن‌ها می‌توانند ۲ محور، ۴ محور یا ۱۱ محور باشند. هر کدام از ماک تریلی کمرشکن می‌تواند ظرفیت حمل مشخص را تحمل کرده و جابه‌جا

ماک تریلی کمپرسی

شاید بتوانیم بگویم ماک قرمز رنگ با دماغ ۱۳۵۴ یکی از مدل‌های کمپرسی محبوب است. حتی در این روزها نیز به فروش می‌رسد. در این مدل تریلی ماک دارای یک اتاق است که به یک قسمت تخلیه بار متصل می‌شود. تخلیه مواد درون قسمت عقب توسط دستگاه کمپرس صورت می‌گیرد. تریلی ماک برای حمل مصالح ساختمانی می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. تخلیه بار به کمک آن‌ها به سرعت و باآسانی صورت می‌گیرد.

ماک تریلی کفی

به طور معمول زمانی که محموله‌ها نیاز به بسته‌بندی ندارند (برای مثال حمل ماشین‌های کوچک) یا بارگیری محصول توسط جرثقیل انجام می‌شود از این نوع تریلی بهره می‌گیرند. طول کف، عرض و ظرفیت آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. ماک تریلی کفی گزینه مناسبی برای حمل محصولات بزرگ خواهد بود.

image5

مدل‌های محبوب کامیون و تریلی ماک

  • تریلی ماک بی‌دماغ سری F: مدلی تک کابینه که توسط خریداران به صورت دو کابینه استفاده می‌شد. دستگاه مولد قدرتش موتور کامینز VT 903  با توان ۳۲۰ اسب بخار است. گیربکس ایتون فولر ۱۵ سرعته دارد.
  • تریلی ماک بی‌دماغ سری F کابین قندچی: دو کابینه و دارای تختخواب و دستگاه مولد و انتقالی مشابه با سری R دارد.
  • تریلی ماک دماغ‌دار سری R: همان طور که قبلا اشاره کردیم، ایران کاوه برای تولید این سری از تریلی و کامیون‌ها کار خود را آغاز کرد. دستگاه مولد و انتقال قدرت آن مشابه ماک سری F است.
  • ماک تریلی دماغ‌دار سری RD : کاپوت آن بیشتر به ماک سری CH می‌نماید و دارای اکسل جلو است.
  • ماک تریلی بی‌دماغ سری WR: این مدل از تریلی‌های ساخت شرکت ماک توسط سازمان مخابرات ایران به کشور وارد شدند و به همین سبب با نام ماک مخابراتی شناخته می‌شوند.
  • تریلی ماک بی‌دماغ سری MH : با نام Ultra Liner  معروف گردید و توسط سازمان مترو به ایران وارد شد، به همین خاطر با نام ماک‌مترویی شناخته می‌شود. دستگاه مولد و انتقال قدرت آن مشابه سری RW است.
  • ماک تریلی دماغ‌دار سری RW: تریلی ماک با نام غیر تجاری Super liner. کابینی مشابه سری R دارد و قسمت کاپوت آن کشیده‌تر است. همچنین دستگاه مولد و انتقال قدرتی آن شبیه به سری MH است.
  • تریلی ماک دماغ‌دار سری CH: مدلی که با نام Fleet liner  که در ایران به ماک دلفین شهرت دارد.
  • تریلی ماک دماغ‌دار سری CX: این مدل ماک به نام Vision معروف شده، نسل بعدی Fleet liner  است.
  • تریلی ماک بی‌دماغ سری MC/MR : به تعداد محدود در ایران دیده می‌شود و در معادن کاربرد دارد.

جهت اطلاع از به روزترین قیمت‌های خودروی سنگین وارد سایت شوید.

2 پینگ

  1. پینگ بک: بررسی 0 تا 100 کامیون ماک جدید (انتم - Anthem) | اتوبان

  2. پینگ بک: بررسی 0 تا 100 ماک قدیمی + قیمت - Mack trucks | اتوبان

1 یک نظر

  1. milad پاسخ

    خیلی مقاله خوبی بود دمتون گرم
    من چندوقت بود خوش رکابم خراب شده بود از آکام موتور فرابین قطعاتشو خریدم فکرکردم شمام دارین امروز اومدم از شما برا داداشم بگیرم ولی دیدم نه مقاله گذاشتین خوندم خیلی چیزمیز یاد گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *