۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

خرید و فروش کمپرسی ده چرخ

image1

فروش کمپرسی ده چرخ

داستان تولید خودروهای سبک و سنگین در کشورمان و بهتر است بگوییم، صنعت خودروی کشورمان، با اکثر کشورهای جهان متفاوت است. چون بعضاً پیش می‌آید که محصولی بیش از ۳۰ سال هنوز در حالی تولید می‌شود که تولید نمونه مشابه یا هم‌ سن و هم نسل آن در دیگر نقاط جهان، سال‌ها است که متوقف شده است. این مورد به سبک یا سنگین بودن این خودرو یا کامیون ارتباطی ندارد. به همین دلیل است که هنوز هم شاهد هستیم که برخی از کامیون‌ها و کمپرسی‌های قدیمی که بعضاً از برندهای آلمانی هم هستند، در چرخه تولید و عرضه قرار دارند و در کشورمان خرید و فروش می‌شوند.

یکی از این مدل‌های محبوب، کمپرسی ده چرخ است که هنوز هم حتی پس از نزدیک به نیم قرن، شاهد تولید آن در ایران هستیم. این مدل، از کمپرسی‌های پرطرفداری است که اگر به وب سایت‌های خرید و فروش مانند دیوار سری بزنید، موارد متعددی از آگهی‌های خرید و فروش کمپرسی ده چرخ را مشاهده خواهید کرد. بنابر محبوب بودن و پرطرفدار بودن این مدل، تصمیم گرفتیم تا ضمن توضیح و معرفی کمپرسی ده چرخ، به وب سایت‌های خرید و فروش آن سری زده و بازار فروش کمپرسی ده چرخ را هم بررسی کنیم.

کمپرسی چیست؟

انواع کامیون‌های کمپرسی

کامیون‌های کمپرسی، در واقع پس از مدل‌های خاور و کامیون‌های مربعی کوچک، به بازار معرفی شده و گام بر جاده‌های کشورهای مختلف نهادند. این مدل‌ها در دو نوع ۶ و ۱۰ چرخ جفت عرضه شدند. کامیون‌های شش چرخ، به بنز مایلر مشهور بودند. اما مدل 2624، از اولین سری‌های ده چرخ بود که در بین رانندگان و کامیون داران، با نام «ده چرخ ۲۶۲۴ دماغ کوتاه» معروف بوده و شناخته می‌شود.

از طرفی، کامیون‌های تک و جفت هم می‌توانند بارهایی به وزن ۱۰ و ۱۵ تن را حمل کنند. این مدل‌ها، بنابر نوع استفاده و کاربری، گونه‌هایی مانند کامیون باری، کامیون مسقف، کامیون یخچالی، کامیون بغل بازشو و کامیون کمپرسی را شامل می شوند.

image2

مشخصات فنی کامیون برای فروش کمپرسی ده چرخ

کمپرسی ده چرخ، از پیشرانه‌ای به حجم دقیق ۱۱ هزار و ۵۸۰ سی سی سود می‌برد. این مدل به کمک پیشرانه مورد بحث که از توربوشارژر و اینترکولر سود می‌برد، می‌تواند ۲۴۰ اسب بخار در ۲۲۰۰ دور در دقیقه و ۸۲۴ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۱۵۰۰ تولید کند. آرایش سیلندرها در این مدل ۶ سیلندر به صورت خطی است و با استفاده از ۲۴ سوپاپ، ضریب تراکم ۱۶ به ۱ دارد. جعبه دنده به کار رفته در کمپرسی ده چرخ 2624، از برند ZF بوده که ۱۶ دنده جلو و ۲ دنده عقب دارد.

باتوجه به این مشخصات فنی، کمپرسی ده چرخ این توانایی را دارد تا به حداکثر سرعت ۸۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده و از شیب ۵۶ درصد هم به راحتی بالا برود. کمپرسی ده چرخ، از ترمز سرویس پنوماتیک دو مداره استفاده کرده و ترمز دستی آن هم پنوماتیک با فشار فنر روی چرخ‌های عقب است. ترمز موتور هم پنوماتیک است.

ضمن اینکه سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و خفه کن اگزوز هم برای آن تعبیه شده است. نوع صفحه کلاچ کمپرسی ده چرخ هم تک صفحه‌ای خشک بوده و از مخزن سوخت ۲۰۰ لیتری بهره می‌برد. ابعاد کمپرسی ده چرخ 2624 به ترتیب شامل طول، عرض و ارتفاع اتاق تا شاسی، برابر است با ۱۷۸۰، ۲۴۳۵، ۷۶۰۵ میلی متر. ارتفاع کلی کمپرسی ده چرخ هم حدود ۲۹۹۵ میلی متر و فاصله محوری کلی آن هم ۵۱۵۰ میلی متر است.

تجهیزات و امکانات ایمنی و رفاهی برای فروش کمپرسی ده چرخ

تجهیزات و امکانات رفاهی کمپرسی ده چرخ در داخل کابین و بدنه آن عبارتند از: فرمان هیدرولیکی، کمربند ایمنی، بخاری، بخاری درجا، سامانه تهویه مطبوع (آپشنال) ، رادیو پخش با قابلیت پخش لوح فشرده (CD) ، آینه‌های داخلی و بیرونی، شیلنگ باد، آفتابگیر داخلی، جک بالابر، زاپاس بند، مثلث احتیاط، کپسول آتش نشانی، قفل عرضی و طولی دیفرانسیل، جعبه کمک‌های اولیه، گاردهای جلو، عقب و جانبی و…

فروش کمپرسی ده چرخ

خرید و فروش کمپرسی ده چرخ

مسئولیت تولید، عرضه و فروش کمپرسی ده چرخ، بر عهده شرکت «ایران خودرو دیزل» است. در حال حاضر، این مدل برای نمونه‌های 1924 و 2624، در بازه قیمتی ۱۳ تا ۱۹ میلیارد ریال قرار داشته که به صورت نقدی و همراه با بیمه یک ساله و بدون تجهیزات، به فروش می‌رسند.

همچنین در سایت اتوبان خرید و فروش کمپرسی ده چرخ انجام می‌گیرد. بدین صورت که می‌توان گونه‌های کارکرده سال‌های اخیر کمپرسی ده چرخ را از طریق آگهی‌های فروش در وب سایت‌های مختلف، بررسی و گزینه مورد نظر را انتخاب کنید. در وب سایت‌های مختلف، ده‌ها مورد از آگهی‌های مربوط به فروش کمپرسی ده چرخ از برندها و مدل‌های مختلف موجود است که از جمله می‌توان به مدل‌های، آمیکو، اکسور، مایلر، ولوو و اکتروس اشاره کرد.

این مدل‌ها بسته به سال تولید و نوع کارکرد، در بازه قیمتی ۶۰۰ میلیون تومان تا ۳ میلیارد تومان قرار دارند. ضمن اینکه، مدل 2624 که درخصوص آن توضیحات کاملی ارائه شد، برای نمونه کارکرده در بازه قیمتی ۷۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قرار دارد.

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: کمپرسی ده چرخ دست دوم | مجله خودروی سنگین | اتوبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *