۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کشنده البرز و مشخصات فنی

همانند هر گروه دیگری از وسایل نقلیه، کامیون‌ها که در گذشته طراحی ساده و تک کاربری داشتند نیز با گذر زمان و با توجه به کاربری مورد نیاز و شرایطی که قرار است در آن مورد استفاده قرار گیرند به دسته‌های متعددی تقسیم می‌شوند. یکی از انواع پرکاربرد کامیون‌ها، کشنده‌ها هستند. این وسیله نقلیه که برای کشیدن و حرکت دادن یک یدک و یا نیمه‌یدک استفاده می‌شود. از کامیون‌های کشنده می‌توان برای اتصال و به حرکت درآوردن انواع کانکس، کفی، کانتینتر و ... استفاده نمود.

image1

کشنده البرز

شرکت سایپا دیزل که از گذشته در ایران در بین برترین تولیدکنندگان خودروهای سنگین حضور فعالی داشته است، امروزه نیز بار سنگینی از تولیدات این زمینه را بر عهده دارد. سایپا دیزل در ابتدا و حدود ۵۵ سال پیش تأسیس شد و توانست خیلی سریع با قراردادی که با شرکت بزرگ ماک منعقد کرد، ساخت انواع کامیون و کامیونت را شروع کند. در ادامه این شرکت توانست با شرکت سوئدی ولوو تراکس قرارداد بسته و خودروهای سنگین باکیفیتی را روانه بازار نماید. اما با ایجاد شرایط تحریم توسط شرکت‌های اروپایی در سال‌های اخیر شرایط کمی‌برای تولیدنندگان کشورمان دشوار شد و تولید و تأمین قطعات با مشکلاتی مواجه شد. در این بین سایپا دیزل توانسته با انعقاد قراردادی با شرکت دانگ فنگ موتور که بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای سنگین در کشور چین است، بخشی از مشکلاتی که پیرو این تحریم‌ها صنعت خودروسازی را با مشکل مواجه کرده بود را مرتفع نماید. بخش کامیون‌سازی شرکت دانگ فنگ که با نام DFCV شناخته می‌شود. کشنده‌های مدل البرز از جمله محصولات سایپا دیزل هستند که تحت نظر شرکت دانگ فنگ موتور تولید می‌شوند و به خوبی توانسته‌اند با قدرت موتور بالا و امکانات مناسبی که ارائه می‌دهند با محصولات مشابه موجود در کشور رقابت داشته باشند.

انواع کشنده‌های البرز

کشنده‌های البرز با نام اختصاری T375 در حال حاضر در دو مدل تک محور و جفت محور تولید می‌شوند که با نام‌های تجاری R270 و T480 در بازار شناخته می‌شوند. هر دو این کشنده‌ها ویژگی‌های کلی ثابتی دارند ولی در بعضی مشخصات با هم تفاوت دارند که آن‌ها را از یکدیگر برای کاربردهای مختلف متمایز می‌کند.

کشنده البرز تک محور R270


کشنده البرز
 تک‌محور در کلاس 4×2 قرار دارد. طول این کشنده ۶۳۱۰ میلی‌متر، عرض آن ۲۵۰۰ میلی‌متر و ارتفاع آن از زمین تا سقف کامیون حدود ۳۸۵۰ میلی‌متر بوده، محورهای عقب و جلو در فاصله ۳۷۵۰ میلی‌متری از یکدیگر قرار گرفته‌اند و عرض شاسی این کشنده از جلو ۹۴۰ میلی‌متر و از عقب ۸۱۰ میلی‌متر است. وزن این مدل در حدود ۴۵۰۰۰ کیلوگرم اندازه‌گیری شده است و فشار مجاز روی محورهای این کامیون ۱۸۰۰۰ کیلوگرم و وزن کلی شاسی آن که شامل اتاق، موتور، گیربکس، محورها، فنرها، لاستیک‌ها، مخزن سوخت، ابزار و … است نیز در حدود ۷۲۵۰ کیلوگرم است. محور عقب این کشنده دارای یک محرک با کاهنده تک مرحله‌ای است که قابلیت تحمل وزنی در حدود ۱۳ تن را دارد.

قدرت پیشرانه کشنده البرز تک‌محور R270 که با نام Cummins و نام تجاری Isle375 30 شناخته شده، برابر با ۲۷۶ کیلو وات اسب بخار در ۲۱۰۰ دور در دقیقه بوده و این توان از طریق گیربکس مدل ZF16S1650OD به چرخ‌ها منتقل می‌شود. استاندارد آلایندگی این پیشرانه Euro3 بوده و از این لحاظ در وسایل نقلیه سنگین موجود در کشور، در رده خوبی قرار می‌گیرد.

کشنده البرز

کشنده البرز جفت محور T480

کشنده البرز جفت محور یا T480 در کلاس 6×4 قرار داشته و طول آن ۷۰۶۰ میلی‌متر، عرض آن ۲۵۰۰ میلی‌متر و ارتفاع آن از زمین تا سقف کامیون حدود ۳۸۵۰ میلی‌متر بوده، محورهای عقب و جلو در فاصله ۳۴۰۰ میلی‌متری از یکدیگر قرار گرفته‌اند و عرض شاسی این کشنده از جلو ۹۴۰ میلی‌متر و از عقب ۸۰۰ میلی‌متر است. وزن این مدل در حدود ۴۹۰۰۰ کیلوگرم اندازه‌گیری شده است و فشار مجاز روی محورهای این کامیون ۲۵۰۰۰ کیلوگرم و وزن کلی شاسی آن که شامل اتاق، موتور، گیربکس، محورها، فنرها، لاستیک‌ها، مخزن سوخت، ابزار و … است نیز در حدود ۹۹۵۰ کیلوگرم است. محور عقب کشنده جفت محور البرز توسط دو محور متحرک که دارای کاهنده تک‌محوری و قفل کن بین چرخی هستند تجهیز شده است. ظرفیت قابل تحمل این محورها حدود ۲۶ تن اندازه‌گیری شده است.

کشنده البرز


قدرت پیشرانه کشنده البرز جفت محور T480 که با نام Cummins و نام تجاری Isle375 30 شناخته شده، برابر با ۳۷۵ کیلو وات اسب بخار در ۲۱۰۰ دور در دقیقه بوده و این توان از طریق گیربکس مدل ZF16S1650OD به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این جعبه دنده دارای ۱۶ دنده جلو و ۲ دنده عقب بوده که در نوع خود در بین سایر محصولات موجود در رده بسیار خوبی قرار می‌گیرد. میزان ظرفیت روغن این جعبه دنده نیز حدود ۱۶ لیتر است. استاندارد آلایندگی این پیشرانه Euro3 بوده و از این لحاظ در وسایل نقلیه سنگین موجود در کشور در رده خوبی قرار می‌گیرد. میزان ظرفیت روغن مورد نیاز این موتور ۲۷.۶ لیتر و ظرفیت مایع خنک کننده ۳۲ لیتر عنوان شده است.

سیستم تعلیق کشنده جفت محور البرز در قسمت جلو به صورت فنر پارابولیک بوده و با کمک فنر و میل موج‌گیر تجهیز شده است. در قسمت عقب نیز برای ایجاد تعلیق مناسب از فنر شمشی و ۴ عدد کمک فنر استفاده شده است.

مشخصات مشترک کشنده البرز تک محور و جفت محور

سیستم کلاچ در هر دو مدل کشنده البرز به صورت تک صفحه‌ای هیدرولیک است. مدل این کلاچ SACHS MFZ 430 بوده و قطر صفحه کلاچ آن حدود ۴۳۰ میلی‌متر است. برخی امکانات سنجشی و نشان‌گرها در هر دو مدل به صورت یکسان و مشترک وجود دارد. تجهیزات ایمنی کشنده البرز درهر دو مدل یکسان هستند. به طور مثال تجهیزاتی چون سرعت سنج، تاخوگراف، نمایشگر درجه حرارت آب، نمایشگر میزان سوخت، دورسنج، نمایشگر میزان فشار باد مخزن، سنسور فشار روغن، سیستم مداری جلو و عقب، صفحه نمایش دیجیتالی و سایر علائم هشداردهنده مورد نیاز برای یک کامیون‌کشنده در هر دو مدل وجود دارد. در کنار این ابزار سنجشی، هر دو مدل از لحاظ ظاهری دارای اتاق‌هایی مجهز به تخت خواب برای استراحت راننده و همراه در هنگام شب یا مسافت‌های طولانی هستند که از این نظر انتخاب مناسبی برای رانندگانی که بیشتر سفرهای بین شهری طولانی مدت دارند، است. این اتاق به صورت کاملاً جوشکاری شده و ضدزنگ طراحی شده است.

کشنده البرز

سیستم ترمز در هر دو مدل به صورت مستقل برای محور عقب و جلو طراحی شده و همینطور روی محور عقب ترمز توقف اضافی نیز وجود دارد. ترمز پارکینگ و تریلی و سوپاپ ترمز وزنی هم برای این کشنده‌ها طراحی و نصب شده است. ترمزهای اصلی کشنده البرز به کمپرسورهای دو سیلندر بوده و از تکنولوژی ترمز ضد قفل ABS از نوع wabco بهره می‌برند.

امکانات دیگری چون شیشه‌شور، برف پاک کن، سیستم تهویه هوا توسط کولر و بخاری، سیستم تعلیق بادی عقب اتاق، صندلی‌های بادی قابل تنظیم و … نیز از جمله مشخصات مشترک در هر دو مدل کشنده البرز محسوب می‌شوند.

نوع لاستیک مناسب و استاندارد برای کشنده البرز رادیال تیوبلس و سایز آن R22.5 – ۳۱۵ – ۸۰ است.

درهر دو مدل کشنده البرز فرمان در سمت چپ و به صورت هیدرولیک طراحی شده و میزان دور آن از حالت قفل چپ تا راست ۵ دور است. قربیلک استاندارد فرمان نیز قطری برابر با ۴۵۰ میلی‌متر دارد.

سیستم برقی این خودرو با استاندارد ۲۴ ولت طراحی شده و باتری موجود که برای تأمین برق مورد نیاز برای آن تعبیه شده دارای ظرفیت ۱۶۵ آمپر ساعت است.

کشنده البرز

در نهایت تجهیزاتی چون کپسول آتش نشانی، بوق شهری و بوق بادی به صورت مجزا، فیلتر آبگیر سوخت، جعبه کمک‌های اولیه، آفتابگیر‌های داخلی، جک ۲۰ تن و ابزار آلات مورد نیاز آن، علائم و چراغ‌های هشدار دهنده، سیستم صوتی و رادیو پخش، مه‌شکن‌های عقب و جلو، شیشه‌های برقی، چراغ قوه و امکان روشن و خاموش نمودن موتور خودرو از بیرون اتاق توسط کلید استارت تعبیه شده نیز برای کشنده البرز در نظر گرفته شده‌اند که برای خریدار قابل سفارش هستند و بسته به موجودی و نوع خرید بر روی خودرو قرار می‌گیرند.

به طور کلی کشنده البرز در هر دو مدل تک محور و جفت محور به واسطه پیشرانه قدرتمند خود و جعبه دنده مناسبی که برای انتقال این قدرت به چرخ‌ها برای آن در نظر گرفته شده است یکی از رقبای اصلی برای محصولات اروپایی موجود در بازار خودروهای سنگین ایران محسوب می‌شود. بهره‌گیری از امکانات مناسب، موتور توربوشارژ، سیستم تعلیق قدرتمند و ظاهرای زیبا این محصول را از جمله بهترین کشنده‌های فعلی بازار قرار داده است که با قیمتی رقابتی توسط شرکت سایپا دیزل به خریداران عرضه می‌شود. تجهیز شدن این کشنده به امکاناتی چون کروز کنترل، فشار سنج روغن و باد مخزن، ردیاب یا GPS و … توانسته آن را به انتخابی مناسب در صنعت خودرهای سنگین در کشور تبدیل کند. از طرفی با توجه به تولید این خودرو در تعداد زیاد توسط شرکت سایپا دیزل، دارندگان آن می‌توانند با خیال راحت از تامین قطعات یدکی مورد نیاز، از خودروی خود استفاده نموده و به طور قطع در حال حاضر مشکلی از بابت تأمین آن‌ها توسط شرکت تولید کننده وجود ندارد و این موضوع وجه تمایز این نوع کشنده از انواع کشنده‌های اروپایی موجود در بازار کشور در شرایط تحریم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *