۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی کشنده دیما HT490 مایان دیزل؛ مشخصات فنی، آپشن و قیمت

دیما اتوبان

آشنایی با کشنده دیما HT490 مایان دیزل؛ مشخصات فنی، آپشن و قیمت

در سال‌های اخیر و بعد از ترک بازار توسط برندهای اروپایی همچون ولوو، داف، بنز و… ، شاهد حضور گسترده کشنده‌های چینی تولیدی یا وارداتی بوده‌ایم. از جمله آنها می‌توان به پیلسان C7H 480، امپاور BD500، دافران H7 ، فردا FD480 و البته کشنده دیما HT490 اشاره کرد که در این مقاله قصد داریم به معرفی آن بپردازیم.

در ایران شرکت مایان دیزل (گروه خودروسازی مایان) که از زیر مجموعه‌های ماموت می‌باشد، اقدام به تولید و عرضه ی این کشنده نموده است.

کشنده دیما HT490، در واقع همان کشنده جک K7 (یا JAC Gallop K7) می‌باشد. پیش از این ایرانی‌ها با مدل‌های سواری این برند بیشتر آشنایی داشتند همچون جک اس۵، کی ۷ و… اشاره کرد که توسط شرکت کرمان موتور مونتاژ و عرضه می‌شوند.

از برند جک، سابقا شرکت ماد خودرو دیزل نیز اقدام به عرضه کشنده جک گالوپ K6 کرده که در واقع نسل قبلی همین دیما می‌باشد.

کشنده دیما HT490
دیما HT490 محصول مایان دیزل

طراحی بدنه و نمای ظاهری کشنده دیما HT490

IMG 20221031 102425 268
نمای بیرونی کشنده دیما

نظر دادن در مورد مورد طراحی، امری کاملا سلیقه ای ست، اما میتوان گفت دیما HT490 در بین رقبا و سایر کشنده‌های چینی، دارای طراحی بروز، خشن و متفاوتی ست. این ظاهر متفاوت و خشن در نگاه اول توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

طراح سعی کرده تا جای ممکن خودرو را به طراحی روز کشنده‌های اروپایی نزدیک کند. دیما به میزان زیادی مشابهت با نسل چهارم مرسدس بنز آکتروس یا همان MP4 دارد.

طراحی ورودی هوا، سپر و چراغ‌های لنزدار آن ساده و در عین حال زیباست و با خطوط روی بدنه در هماهنگی هست.

لوگوی بزرگ دیما در پیشانی که در مدل ایرانی جایگزین لوگوی بزرگ جک شده، از همه بیشتر جلب توجه می‌کند.

طراحی داخل کابین و نمای داخلی دیما HT490

دیما HT490 مایان دیزل
داشبرد کشنده دیما HT490

اگر طراحی بیرونی اتاق این کشنده با الگوبرداری از مرسدس بنز آکتروس MP4 هست، فضای داخلی کابین دیما HT490 کاملا از کابین نسل چهارم آکتروس کپی برداری شده است. حتی غربیلک فرمان و دریچه‌های تهویه مطبوع نیز شباهت غیر قابل انکاری دارند. البته کیفیت متریال داخلی چنگی به دل نمی‌زند و کاملا متوسط است. احتمالا در دراز مدت با توجه به آفتاب سوزان و دست اندازهای جاده‌های کشورمان، به سر و صدا هم خواهد افتاد.

اتاق این کشنده دارای ارتفاع مناسبی (۳۸۵۸ میلیمتر ارتفاع سقف اتاق تا کف زمین) است در کنار فلت بودن کف آن، راحتی بسیار خوبی را برای راننده و سرنشین ایجاد خواهد کرد.

فرمان هیدرولیک، دو تخت خواب عریض، میز وسط داشبرد، کنترلر مولتی مدیا روی فرمان، مانیتور مولتی مدیا ۲DIN، دستگیره هر دو صندلی تنظیم شونده، تعلیق بادی صندلی راننده، بخاری درجا و… از دیگر تجهیزات داخلی این کشنده هستند.

پیشرانه و تجهیزات فنی دیما HT490

موتور کشنده دیما HT490، ساخت شرکت کامینز (Cummins) می باشد.  این پیشرانه‌ی ۶ سیلندر توربودیزل دارای حجم ۱۱.۸ لیتر می باشد که قادر به تولید ۴۹۰ اسب بخار در ۱۹۰۰ دور بر دقیقه است. نهایت گشتاور دیما، ۲۳۰۰ نیوتن متر است که بین ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ دور بر دقیقه بدست می‌آید.

کشنده دیما HT490 مجهز به گیربکس ZF Traxon (ترکسون) ۱۲ دنده جلو + ۲ دنده عقب می باشد که قابلیت تعویض دنده بصورت اتوماتیک را برای راننده فراهم می آورد. اینتاردر (ترمز گیربکس) ۵ مرحله ای ساخت ZF از دیگر مشخصات آن می باشد. ترمز موتوری آن نیز از نوع تک مرحله ای است.

مخزن سوخت دیما HT490 از جنس آلومینیوم بوده و ۱۲۰۰ لیتر حجم دارد (شامل دو باک ۶۰۰ لیتری). ظرفیت مخزن ادبلو (Diesel Exhaust Fluid DEEF یا AdBlue) نیز معادل ۶۰ لیتر می باشد. استاندارد آلودگی کشنده دیما یورو ۵ EEV می باشد.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی دیما HT490

از تجهیزات ایمنی کشنده دیما HT490 می‌توان به موارد مقابل اشاره کرد: ترمز دیسکی چهار چرخ، سیستم مدیریت رفتار راننده(ESS)، ترمز ضد قفل ABS مجهز به سیستم  توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ضد لغزش (ASR/TC)، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC، شیرها و سیستم الکترونیکی ترمز WABCO، دارای ترمز تریلر، مخازن باد آلومینیومی، ترمز موتور i-Brake از تجهیزات ایمنی استاندارد این کشنده است.

تعلیق دیما در جلو از نوع فنر پارابولیک (فنر شمش) به همراه کمک فنر و میل موجگیر و در عقب از نوع بادی (بالنی یا بالشتک) و کمک فنر به همراه قابلیت تنظیم ارتفاع از راه دور می‌باشد.

کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف (دریچه سقفی)، دی لایت DRL، قطع کن باتری داخل و خارج اتاق، آفتابگیر داخلی و خارجی، آینه‌های گرمکن دار برقی، بوق بادی و برقی (شهری و برون شهری)، شیشه بالابر برقی، جک بالابر برقی اتاق از دیگر تجهیزات قابل ذکر این کشنده هستند.

قیمت کشنده دیما HT490

کشنده دیما HT490 در ابتدا با قیمت قطعی ۳.۱۷۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان از سوی مایان دیزل ثبت نام شد. اما در حال حاضر (در زمان نگارش این مطلب) با توجه به کاهش ارزش پول ملی، در بازار آزاد برای مدلهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ صفر کیلومتر حدود ۴.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۴.۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان می باشد.

دیما HT490

برای دریافت قیمت به روز کشنده دیما HT490 و سایر خودروهای سنگین وارد شوید

24 پینگ

  1. پینگ بک: آشنایی با کشنده دافران H7 شایان دیزل؛ مشخصات فنی، آپشن و قیمت | اتوبان تراک

  2. پینگ بک: آشنایی با کشنده امپاور BD500 بهمن دیزل؛ مشخصات فنی، آپشن و قیمت | اتوبان تراک

  3. پینگ بک: کشنده دیما رونمایی شد | اتوبان تراک : کارشناسی، خرید و فروش کشنده، تریلر و خودرو های تجاری

  4. پینگ بک: آشنایی با کشنده پیلسان Pilsan C7H 480 ؛ مشخصات فنی، آپشن و قیمت | اتوبان تراک

  5. پینگ بک: آشنایی با 10 شرکت بزرگ تولیدکننده ی کامیون و کشنده های چینی | اتوبان تراک

  6. پینگ بک: آشنایی با کشنده دافران H7 شایان دیزل؛ مشخصات فنی، آپشن و قیمت – دیزل‌ران

  7. پینگ بک: آشنایی با ۱۰ تولید کننده برتر کامیون و کشنده های چینی – دیزل‌ران

  8. پینگ بک: بررسی کشنده امپاور - شرکت بازرگانی میر محمد

  9. پینگ بک: آشنائی با کامیونت دیما LR-154 مایان دیزل؛ مشخصات فنی، آپشن و قیمت | اتوبان تراک : کارشناسی، خرید و فروش کشنده، تریلر و خودرو های تجاری

  10. پینگ بک: مقایسه ی کشنده های پیلسان، دیما، فوتون H5 و دانگ فنگ KX | اتوبان تراک خرید فروش کارشناسی

  11. پینگ بک: آشنائی با کامیون دیما MR-285 محصول جدید مایان دیزل | اتوبان تراک

  12. پینگ بک: آشنایی با کشنده ی شاکمان Cab Over Y3 محصول ویرا دیزل | کشنده شاکمان Y3

  13. پینگ بک: با بروزرسانی های کشنده دیما HT490 آشنا شوید! | اتوبان تراک

  14. پینگ بک: آشنایی با کشنده دایون 430 نیوفیس، به همراه مشخصات فنی و قیمت

  15. پینگ بک: با بروزرسانی‌های کشنده دیما HT490 آشنا شوید! | اتوبان تراک

  16. پینگ بک: آشنائی با کامیونت دیما LR-154 مایان دیزل؛ مشخصات فنی

  17. پینگ بک: آشنایی با کشنده شاکمان Cab Over Y3 | اتوبان

  18. پینگ بک: آشنایی با کشنده کشنده شاکمان Y3 | اتوبان

  19. پینگ بک: آشنایی با کشنده دافران H7 شایان دیزل؛ مشخصات فنی، آپشن و قیمت | اتوبان تراک

  20. پینگ بک: آشنائی با کامیون دیما 19 تن | اتوبان

  21. پینگ بک: کشنده فردا BD480 محصول فردادیزل | اتوبان تراک

  22. پینگ بک: متقاضیان خرید خودرو، منتظر کاهش قیمت‌ خودرو‌ها نمانند! | مجله خودروی سنگین | اتوبان

  23. پینگ بک: کشنده فردا FD550-II و FD560-I | مجله خودرو اتوبان

  24. پینگ بک: دیما یا امپاور؟ HT490 VS BD500 کدام را بخریم؟! | مجله اتوبان

10 دیدگاه

  1. سعیدرحیمی پاسخ

    هرچند کمپانی های چینی به سرعت درحال پیشرفت هستند، اما فعلن در بخش کامیون ها و ماشین آلات حمل و نقل سنگین، این برندهای اروپایی هستند که حرف اول را میزنند. مانند اویکو اِس وِی، ولوو اف هاش، رنو و اسکانیا و مرسدس بنز و مان و البته داف.

  2. ناشناس پاسخ

    حرفی نیست کامیون های چینی ارزانتر ودر دسترس تر هستند اما معایب اصلی آنها در رانندگی در جادهای کفی و صاف نیست در سراشیبی مشکل ندارن با کامیوهای اروپایی در جاده های کفی وسراشیبی با هم شباهت دارن. اما در جاده‌های کوهستانی وسربالایی ها تفاوت بین چینی واروپایی مشخص می‌شود.تفاوت چی عرض کنم.صفحه قبل یک نوع کامیون را معرفی کرد فقط دو کیلومتر سر بالایی رفت دمای آب به صد رسید راننده تست کننده مجبور شد فوری کلر فن را روشن کند.آب فوری خنک می‌شود از داخل باعث آسیب به سلیندر وپیستونها می شود اگر کلر فراموش شود یا خراب شود دیگه نباید جاده کوهستانی را انتخاب کرد.حتی گیربکس اتوماتیک قادر نیست در سر بالایی فوری دنده معکوس به کامیون بدهد گیربکس اتوماتیک برای سربالایی پاسخ نمی‌دهد باید از دنده استفاده کرد
    اصطلاک کامیون چینی کمتر از دو سال است اما کامیون اروپایی بالای ۱۰سال است.در کل بستگی به شرایط وعلاقه مشتری دارد آیا قادر است با کامیون چینی کار کند.باید خیلی حرفه ای بود.

    1. ادمین (نویسنده) پاسخ

      سلام آقای شادمان عزیز. البته اون کشنده احتمالا برنامه ریزی تو مدار اومدن فن هاش دچار مشکل بوده. ممکنه به علت رله فن یا برنامه ریزی ECU موتور باشه.
      گیربکسهای استفاده شده تو اکثر این چینی ها قابلیت تعویض دنده دستی هم داره.
      و البته همه ی اینها وارد هست انتقادتون. چون به هر حال تجربه یی که ولوو یا اسکانیا در تولید محصول داره کجا تجربه و علم یه شرکت چینی که بعد رسیده به یه شرکت ایرانی کجا. کاملا آزمون و خطا میرن جلو. ولی خب تو همین فاصله ی کوتاه از امثال تی ۳۷۵ و هوو سینوتراک رسیدن به پیلسان و دیما و کا ایکس. تفاوت شون مشخص هست.
      البته شرکت پیلسان کشنده های نسل جدیدش رو بالای ۱ میلیون کیلومتر سرویس اساسی موتور (اورهال) اعلام کرده.

  3. راننده ترانزیت پاسخ

    واقعا ببینید کنار دیما چی وایساده حیف نیست مردم ما سوار اشغال چینی بی کیفیت بشن و اسکانیا یا ولو بمونن کنج کاراژ خاک بخورند التماس تفکر از مسوال کشور

    1. ادمین (نویسنده) پاسخ

      سلام. آفرین به این نکته سنجی. اسکانیا هم به فروش رفته منتظر اینه کارهاش انجام بشه از شرکت بیان تحویل بگیرند

  4. بابک پاسخ

    با سلام ، به نظر و یک تجربه ، اگر خریدار هستید برید یک کشنده ۱۰ سال کار اروپا بخرید ولی این چینی های مونتاژ ایران رو فراموش کنید و خودتون رو بدبخت نکنید ،
    دیگه خودتون میدونید

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام آقا بابک. اکثر کسانی که این کار رو میکنن کسانی هستند که دنبال ۲ ۳ سال گارانتی این ماشینها هستن و خدمات پس از فروش. چون مشکلی پیش بیاد شرکت عموما قبول میکنه تو دوره ی گارانتی رفع عیب و بروز رسانی محصول رو. در هر حال هر کدوم از این دو طیف (چینی صفر یا کارکرده اروپایی) مشتریان خاص خودش رو داره.

  5. بابک پاسخ

    به قیمت خود همین سایت جی ۴۱۰ اسکانیا قیمت زده ۷ تومن واقعا اگر ماشین سالم پیدا کنید سگش به هزار تا ماشین چینی میارزه مثلا همین دیما ۶ تومنی

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      جی ۴۱۰ واقعا اسطوره ی تولیدات اسکانیا بود زمان خودش و هنوز هم نمونه های سالم و کم کارکردش با قیمتهای بالایی خرید و فروش میشه تو بازار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *